Corporate ICT   Net Guru Link   Reseller Channel Link

30 % lidí stále nezálohuje svá data

Světový den zálohování, který připadá na 31. březen,  je příležitostí připomenout si, že zálohování svých dat mnoho lidí stále opomíjí. Podle dat serveru WorldBackupDay.com například 30 % lidí nikdy nezálohovalo svá data i přesto, že riziko ztráty citlivých nebo jinak důležitých dat je každým rokem vyšší. Každou minutu například lidé ve světě ztratí nebo je jim ukradeno 113 telefonů, a každý 1 z 10 počítačů na světě je měsíčně infikován malwarem. Prudce také narůstá počet útoků a hrozeb zaměřených na mobilní telefony.1

Způsob, jak zabránit ztrátě vašich dat, je ale poměrně jednoduchý. Data ze svých zařízení pravidelně – aspoň jednou týdně - zálohujte na externí pevný disk. Ty představují poměrně levné řešení a nabízejí zpravidla velká a spolehlivá úložiště. Pro dnešní domácnosti by měly být dostačující disky s kapacitou do 8 TB.

Takové zařízení představuje například Seagate Backup Plus Hub, který slouží k jednoduchému zálohování dat z PC, smartphonů a tabletů ve vaší domácnosti. Díky němu budete mít přístup ke všem svým datům na jednom místě. K počítači nebo telefonu se disk připojuje přes rozhraní USB 3.0, které nabízí přenosové rychlosti až 160 MB za sekundu. Navíc je kompatibilní systémy Windows a macOS (Apple) a můžete ho využít i jako powerbanku pro dobíjení vašeho smartphonu nebo tabletu. Díky speciálnímu softwaru lze vaše dokumenty, fotky nebo videa snadno spravovat a sdílet, a to včetně těch, které máte uloženy na sociálních sítích.

Rozlišujte však externí disk, který vám slouží primárně k zálohování, od disků, díky nimž si jen rozšiřujete malé úložiště ve vašem počítači nebo telefonu. Pokud potřebujete pouze rozšířit úložiště počítače, pořiďte si kromě zálohovacího disku ještě další externí disk s menší kapacitou (do 2 GB), který můžete mít stále u sebe. K takovým patří i vzhledově atraktivní model Seagate Backup Plus Ultra Slim. S tloušťkou jen 9,6 mm je tento 2,5“ externí disk o více než 50 % tenčí než ostatní 2TB disky na trhu. Pohodlně ho proto můžete přenášet v tašce nebo dámské kabelce. Díky úložné kapacitě až 2 TB se vám do kapsy vejde více než půl milionu písní, 320 tisíc fotek nebo 240 hodin videa v HD rozlišení.

Další možností, jak zálohovat svá data, je využít jednu z oblíbených cloudových služeb, jako je OneDrive, Dropbox nebo Google disk a mít data uložená na internetu. Tuto možnost ale bezpečnostní experti nedoporučují pro zálohy osobních nebo jinak citlivých dat, protože hrozí jejich zneužití třetí stranou.  

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor

GDPR: Nové nařízení EU

Dne 20. dubna se uskuteční v pražském hotelu Occidental celostátní konference zaměřená na problematiku GDPR.

Nová, revoluční pravidla ochrany osobních dat zaměstnají až 13 tisíc nových úředníků, a ještě vyšší počet pověřenců pro správu osobních údajů v soukromém sektoru. Příprava zabere firmám a organizacím nejméně rok. Celostátní konference účastníky seznámí s obsahem nařízení a nabídne jim „jízdní řád“, jaká opatření a v jakých oblastech začít realizovat.

Na konferenci získáte jasnou představu o nových povinnostech, které nové nařízení GDPR přinese po nabytí účinnosti 25. května 2018. Jakkoli je účinnost ještě rok vzdálena, problematika je natolik závažná, že s přípravou je radno začít ihned.

Program celodenní konference se skládá z následujících přednášek:

  • Nové nařízení o ochraně osobních údajů, aneb co nás čeká a nemine (Mgr. Eva Škorničková, členka Pracovní skupiny Úřadu vlády ČR k legislativě GDPR).
  • Role a odpovědnosti pověřence pro ochranu osobních údajů (Mgr. Michal Nulíček, LL.M., Rowan Legal, advokátní kancelář)
  • Dopad GDPR do personalistiky – jak nově zacházet s osobními daty zaměstnanců (Mgr. Klára Valentová, AK Vilímková, Dudák & Partners).
  • Odraz GDPR ve firemních procesech – kde budou nutná nejkomplexnější opatření? (Ing. Jiří Slabý, Deloitte)
  • Dopady GDPR na online business (Mgr. Vojtěch Chloupek, AK Bird & Bird)
  • Nezbytné kroky, které je nutné začít podnikat už zítra (Ing. Igor Prosecký, I3 Consultants)
  • Nutné změny v interních pravidlech ve společnosti a možnosti pojištění kybernetických rizik (Daniel Konečný a Petr Moláček, Principal engineering)

Konference GDPR – ochrana osobních údajů – nové nařízení EU je určena statutárním zástupcům organizací, ředitelům, personalistům, mzdovým účetním, pracovníkům obchodních a marketingových oddělení, podnikovým právníkům, advokátům, ale také správcům počítačových sítí. Týká se celého podnikatelského sektoru a zároveň obcí, rozpočtových a příspěvkových organizací, včetně škol.

-LiM

U obrany proti DDoS útokům se vyplatí investovat do kontinuálního zabezpečení

Společnost ČD - Telematika díky poskytované službě ČDT-ANTIDDOS chrání již několik svých zákazníků před DDoS  útoky. Zkušenosti z reálného provozu jednoznačně ukazují, že účinnost obrany se zvyšuje, pokud napadený zákazník využívá službu průběžně a nepožádá o ni až ve chvíli napadení.

„Pokud je standardní provoz zákazníka trvale monitorován a vyhodnocován systémem ochrany před DDoS útoky, má systém v případě útoku okamžitě k dispozici data potřebná k detekci nežádoucího provozu spojeného s DDoS útokem a k jeho efektivnímu vyčištění,“ zdůrazňuje Mikuláš Labský z ČD - Telematiky. „Ochrana před DDoS útoky pracuje na základě behaviorální analýzy provozu, při které se porovnávají parametry standardního provozu s aktuální situací. Pokud dojde k jakékoliv změně, systém zkoumá, zda se jedná o navýšení v rámci standardního provozu, či zda jde o DDoS útok. Pro rychlost analýzy a tím pro účinnost obrany je klíčové, aby systém provoz zákazníka znal, tedy aby zákazník nepřišel, až když je pod útokem,“ vysvětluje Labský.

ČD - Telematika nabízí službu ČDT-ANTIDDOS ve dvou variantách – „Připraveno k čištění“ a „Trvalé čištění“. Základem této služby je kromě systému analýzy taky platforma pro blokování a „čistění“ nežádoucího provozu, tzv. scrubbing centrum. U první varianty dochází k přesměrování provozu do scrubbing centra až po detekci DDoS útoku a čištění provozu začne do 4 minut od počátku útoku. U varianty „Trvalé čištění“ je zákazníkův provoz neustále veden přes scrubbing centrum, čímž se reakční doba snižuje na maximálně jednu minutu od počátku útoku. Obě varianty pracují zcela automaticky bez nutnosti jakéhokoliv lidského zásahu.

„Na jednoho z našich zákazníků, regionálního poskytovatele internetu, byl veden DDoS útok a o službu ČDT-ANTIDDOS nás požádal až ve chvíli, kdy byl pod masivním útokem. Služba ANTIDDOS si s útoky postupně poradila, ale vzhledem k jejímu nasazení až ve chvíli útoku to několik hodin trvalo. Útočník však neochaboval a zkoušel i nadále na zákazníka útočit. Zákazník byl nakonec pod DDoS útoky po dobu jednoho měsíce a útoky dosahovaly intenzity až 19 Gbps, přičemž z celkem 706 útoků ten nejdelší nepřerušovaný trval dvě a tři čtvrtě hodiny. Po několika měsících se stejný zákazník stal znovu terčem masivních útoků, ale vzhledem k tomu, že systém znal parametry zákazníkova provozu z minulé zkušenosti, byla reakce systému velmi rychlá a od počátku bylo čištění efektivní,“ popisuje aktuální příklad z praktického provozu Labský.

Výhodou služby ČDT-ANTIDDOS jsou kromě automatické a rychlé odpovědi také bohaté zkušenosti z téměř roku a půl úspěšného provozu. Služba ČDT-ANTIDDOS je určena především lokálním poskytovatelům internetu, velkým i středním společnostem, státní správě a samosprávě, poskytovatelům obsahu, zpravodajským serverům, provozovatelům e-shopů a finančním institucím.

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor