Aktualizace CCleaneru obsahovala malware

Aktualizace oblíbeného nástroje pro optimalizaci a čištění počítače, CCleaner od společnosti Avast, obsahovala nebezpečný malware. Pokud je tento malware v počítači uživatele nainstalovaný, mohou získat hackeři přístup do uživatelova počítače i do ostatních propojených systémů. Následně pak mohou získat přístup k citlivým datům či přístupovým údajům k internetovému bankovnictví nebo jiným účtům. Na incident upozornil bezpečnostní tým Cisco Talos.

CCleaner je celosvětově nejrozšířenějším nástrojem pro čistění a optimalizaci počítače. Jednoduše dokáže odstranit nepotřebné aplikace a tím zrychlit chod počítačů či chytrých telefonů. Na konci roku 2016 dosáhl program více než 2 miliard stažení a každý týden narůstal počet jeho uživatelů o 5 milionů. Verze 5.33, která byla ke stažení mezi 15. srpnem a 12. zářím 2017, však obsahovala nebezpečný malware, který v průběhu aktualizace infikoval uživatelská zařízení. V tuto chvíli už byla infikovaná verze stažena a není dostupná. Nicméně mnoho uživatelů je stále vystaveno riziku i po updatu nástroje. Infikován byl také CCleaner Cloud, verze 1.07.3191.

Stejně jako v případě červnových útoků ransomwaru Nyetya i tentokrát hackeři využili k šíření legitimní aplikaci. Tyto typy útoků bývají velmi úspěšné, neboť využívají důvěry zákazníků, kteří věří, že velmi používaná aplikace musí být bezpečná.

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor

Online přehled o pohybu automobilu i zabezpečení domu na jednom místě

Společnost Jablotron nabízí aplikaci MyJABLOTRON, která ve spojení s logistickou jednotkou nebo pokročilým GSM/GPS autoalarmem Athos poskytuje majiteli komplexní online přehled o stavu a pohybu jeho automobilu, jednotlivých jízdách či spotřebě. Její další funkcí je i ovládání domácího alarmu. To vše kdykoliv a odkudkoliv.

Využití pro živnostníky či vozové parky

Aplikace MyJABLOTRON může posloužit jako plnohodnotná kniha jízd u služebních vozů. Také informuje majitele v případě, že vůz opustil nastavenou oblast, ve které by se měl pohybovat. Tato funkce je vhodná například u sdílených vozů autopůjčoven nebo u firemních vozů. Aplikaci umožňuje spravovat i více vozů zároveň. Údaje jsou zaznamenávány odděleně a lze tedy pohodlně vyhledávat i v historii.

MyJABLOTRON s logistickou jednotkou či autoalarmem umožňuje:

  • online monitoring vozidel v mapovém podkladu
  • tvorbu knihy jízd pro měsíční vyúčtování
  • kontrolu najetých kilometrů, spotřeby, stavu tachometru či zásilek
  • funkci Geofence – informace o opuštění/návratu do zadané zóny
  • evidenci řidičů a vozidel

Střežení bezpečnostním centrem s dohledáním vozidla zásahovou jednotkou

Kromě monitoringu vozidla pomocí MyJABLOTRON nabízí autoalarm Athos i jeho plnohodnotné zabezpečení. Athos kombinuje imobilizér, zabezpečení vozidla detektory, GPS lokalizaci a GSM komunikaci s bezpečnostním centrem, kde na mimořádné události reagují vyškolení operátoři.

„Athos je schopen ihned informovat operátory bezpečnostního centra o typu poplachu a místu, kde k události došlo. Operátoři v případě krádeže, tísně či havárie zajistí okamžitou pomoc 24 hodin denně po celé ČR, vyšlou na místo zásahovou jednotku a informují policii a záchrannou službu,“ vysvětluje Josef Kroupa ze společnosti Jablotron.

Zabezpečení objektu: domu či firmy

Aplikaci MyJABLOTRON je možné spárovat i s domácím alarmem JABLOTRON 100. Díky tomu je mimo jiné možné zjistit aktuální stav zabezpečení a zajistit/odjistit alarm v celém objektu nebo jen v určité části. Umožňuje také prohlížet a pořizovat fotografie z detektorů, sledovat teplotu v objektu i ovládat na dálku zavlažování, garážová vrata nebo osvětlení. Uživatelé jsou informováni prostřednictvím SMS, e-mailem nebo standardním PUSH mechanismem pro mobilní telefony.

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor

Počet pracovních úrazů stoupá a může za to nedodržování bezpečnosti práce

Podle Státního úřadu inspekce práce se v České republice v loňském roce událo 104 pracovních úrazů s tragickým koncem, oproti předchozím rokům toto číslo klesá. Meziročně však stoupl celkový počet pracovních úrazů, a to z 46 331 na 47 379. Ve velké míře za to může nedodržování zásad bezpečnosti práce. Co vše si pod tím představit? Poradili odborníci ze společnosti Extéria, která je členem České asociace franchisingu (ČAF).

Když se řekne BOZP a PO, neboli bezpečnost a ochrana zdraví při práci a požární ochrana, většině z nás se asi vybaví školení po nástupu do práce, či školy. Pro podnikatele zase může být BOZP strašákem, náročnou administrativní aktivitou a rizikem pokuty. Ve skutečnosti jde o velmi široký obor zahrnující spoustu oblastí. „Obecně si jej můžeme představit jako všechna možná i nemožná opatření, která jsou stanovená právními předpisy, ale i samotným zaměstnavatelem, a mají za cíl předcházet ohrožení a poškození lidského zdraví při pracovním procesu,“ vysvětluje Miloslav Ramach, jednatel společnosti Extéria,

Na co vše se BOZP vztahuje?

Důležitou oblastí BOZP je management rizik, který zahrnuje vyhledávání a vyhodnocování všeho, co by se na pracovišti mohlo přihodit. Od identifikace rizik se pak odvíjí celá BOZP. Vytvořeny jsou technické a organizační požadavky na pracovní prostředí a pracovní postupy, v závislosti na možných rizicích musí být dodržována také hygiena. Navazují na to také pravidelné lékařské prohlídky, které jsou pro výkon některých zaměstnání nezbytné. O všech postupech a požadavcích by zaměstnanci měli být informováni prostřednictvím efektivního a pravidelného školení. Cílem BOZP je nejen ochrana zaměstnance před akutním úrazem, ale také před problémy, které se mohou vyvinout postupně. „Zaměstnavatel by měl tedy například zajistit, aby zaměstnanec seděl v práci na pohodlné ergonomické židli, která mu nebude ničit záda, nebo dostatečné osvětlení, díky kterému nebude trpět jeho zrak,“ dodává Miloslav Ramach, jednatel společnosti Extéria.

Koho se to týká?

BOZP se ve své podstatě týká úplně všech. Povinnost zajišťovat BOZP se vztahuje na zaměstnavatele a zaměstnance ve větších firmách, ale také na fyzické osoby OSVČ, které pracují samostatně, jako jsou například praktičtí lékaři, kadeřnice nebo tlumočníci. Odpovědni za zajištění BOZP jsou vedoucí zaměstnanci na všech stupních řízení. Zaměstnanci, kteří nejsou ve vedoucích pozicích, ale jsou o zásadách poučeni, jsou zase povinni je dodržovat. BOZP je kontrolována Státním úřadem inspekce práce, který je řízen Ministerstvem práce a sociálních věcí. Při odhalení nedostatků může úřad požadovat jejich odstranění a udělovat pokuty.

Pracovní úraz – a co teď?

Výsledkem nedodržování zásad může být pracovní úraz, což je takový úraz, který se stane při výkonu práce a nezávisle na vůli pracujícího. Jak při něm postupovat? V prvé řadě je logicky nejdůležitější bezprostředně vyřešit problém. „Pokud jde o vážnější úraz, znamená to podání první pomoci, zavolání sanitky a podobně. Následně je nezbytné zajistit, aby nedošlo k dalším škodám na zdraví či majetku,“ vysvětluje Miloslav Ramach.

Druhým důležitým bodem je činnost, na kterou se bohužel často zapomíná, a sice zajištění místa úrazu. I zdánlivá banalita, jako vyfocení místa, může být v dalších bodech zásadní. Ideální je vše zdokumentovat co nejpečlivěji. Může se však také stát, že zaměstnavatel tento bod přeskočí záměrně, aby nebylo odhaleno jeho pochybení.

Zatřetí je bez zbytečného odkladu nutné úraz nahlásit. Vyžaduje-li zranění více než pětidenní hospitalizaci, je potřeba jej nahlásit na oblastním inspektorátu práce. Může se také stát, že je v souvislosti s pracovním úrazem spáchán trestný čin. V takovém případě je zřejmé, že je potřeba úraz nahlásit také na Policii ČR, stejně tak ve všech případech, kdy je následkem úrazu úmrtí. Úrazy s drobnějšími následky stačí nahlásit pojišťovně, u které je zaměstnavatel pojištěn pro případ odpovědnosti za škodu při pracovním úrazu.

Nakonec je v souvislosti s druhým bodem potřeba vyšetřit příčinu pracovního úrazu, projít důkladně celou dokumentaci a určit, kde je pochybení a kdo je za úraz zodpovědný.

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor

Nejčtenější