Nová generace bezdrátového monitorovacího systému

Kompaktní bezdrátová bezpečnostní kamera, vybavená dobíjecími bateriemi, společně s konstrukcí odolnou vůči povětrnostním vlivům, dává uživatelům kamery naprostou volnost při rozhodování o jejím umístění. Stejně jako v případě jejího předchůdce, ji lze napájet alternativně, a to prostřednictvím AC kabelu a nově také prostřednictvím solárního panelu.

Detailní obraz díky Full HD rozlišení

Kombinace kvalitního obrazu ve Full HD rozlišení, osminásobného digitálního zoomu a režimu nočního vidění, umožňuje uživatelům bezpečnostní kamery Arlo Pro 2 detailně sledovat monitorovaný prostor v úhlu až 130°. Součástí kamery je také vestavěný obousměrný audio systém, 100+ decibelová smart siréna a pohybové i zvukové senzory, které uživatele ihned informují o jakékoli neobvyklé aktivitě prostřednictvím zpráv zasílaných do jejich mobilních zařízení.

Senzory jsou navíc vybaveny technologií Look Back, díky níž kamery zachytí monitorovaný prostor ještě tři sekundy před tím, než byla neobvyklá aktivita senzory zaznamenána. Uživatel tak získá komplexnější představu o dané situaci.

Kompatibilní s platformami SmartThings a Amazon Alexa

Široké využití kamer Arlo Pro 2 v rámci chytré domácnosti umožňuje jejich kompatibilita s platformami IFTTT a Samsung SmartThings. Díky ní jsou kamery schopny vzájemně komunikovat s ostatními zařízeními v domácnosti a v případě nebezpečí zároveň přijmout požadovaná bezpečnostní opatření.

Podpora služby Amazon Alexa uživatelům dále umožňuje s kamerami komunikovat skrze hlasové příkazy a zároveň sledovat živý přenos či videozáznam prostřednictvím obrazovky Amazon Echo Show či Amazon Fire TV.

Ukládání na cloud či lokální úložiště

Veškeré nahrávky pořízené kamerou Arlo Pro 2 se automaticky ukládají do cloudu, kde si je uživatelé mohou následně prohlédnout. Základní verze tohoto cloudu je volně dostupná, videa jsou zde zdarma uložena po dobu sedmi dní. Kamera disponuje také slotem pro USB disk, jenž lze využít jako záložní řešení v případě výpadku internetového připojení.

Elegantní ovládání díky aplikaci Arlo

Intuitivní a zdarma dostupná aplikace Arlo umožňuje sledovat živě streamovaná či již natočená videa, stejně jako záznamy okolí kamery pořízené při zaznamenání pohybu. Aplikace zároveň slouží jako nástroj pro nastavení a správu kamer.

Cena a dostupnost

Bezpečnostní kamera NETGEAR Arlo Pro 2 bude k dostání na českém a slovenském trhu v polovině prosince za doporučenou koncovou cenu od 7 700 Kč s DPH.

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor

Osobní údaje jako vzácný artikl

Každý z nás na internetu obchoduje se svými osobními údaji. Potíž je v tom, že z těchto transakcí nic nemáme, zatímco velké korporace na nich vydělávají miliardy. Co s tím?

logo GDPRZa poslední měsíc jste možná několikrát naťukali své osobní údaje do registračního formuláře na webu, například při nákupu. Nebo vás stránky natolik zaujaly, že jste se rozhodli zanechat na sebe kontaktní e-mail. Tyto interakce, mezi vámi jakožto uživatelem a obchodní společností, se mohou na první pohled tvářit nevinně.

Popravdě, nevinné nejsou. Jsou cenné. A to doslova.

Osobní údaje jsou vzácný artikl. Víte například, že cena každého uživatele Facebooku je odhadovaná na 1000 dolarů a že toto číslo stále roste? Podle posledních statistik z poloviny roku 2017 má tato sociální síť dvě miliardy aktivních uživatelů po celém světě. Facebook v České republice používá 4,8 milionů lidí, na které cílí přesně zaměřené reklamy, vytvořené podle chování a zálib uživatele.

Abychom tomu z pohledu běžného ne-korporátního smrtelníka porozuměli, je třeba podívat se na osobní údaje z perspektivy velkých (nadnárodních) společností. Hodnota našich osobních údajů vytváří korporacím zisk, protože díky nim na nás přesně cílí reklamu – a my nakupujeme. Jindy se s osobními údaji zase nepokrytě obchoduje.

Správně si teď pokládáte otázku, proč by měl někdo jiný profitovat na vašich osobních údajích? A proč by firmy měly být jediné, kdo na nich vydělává?

Samozřejmě, že neměly.

Zdanit zisk z osobních údajů

Finanční benefity, které osobní údaje generují, by měly být sdílené. Jednou z možností je malé zdanění, jak ukazuje Saadia Madsbjerg, ředitelka The Rockefeller Foundation, ve svém článku. Výnosy z daní by mohly sloužit na vybudování lepšího a spravedlivějšího internetu, z něhož by profitovala celá společnost. V době hoaxů se to vůbec nezdá jako špatné řešení.

Saadia Madsbjerg navrhuje, že zdanění by mohlo být opravdu malé, méně než 1 procento z příjmu, které společnosti získaly prodejem osobních dat. Toto mírné zdanění by firmám nezpůsobilo žádnou újmu a peníze by byly v ideálním případě použité pro dobro společnosti.

Tato myšlenka není novátorská nebo převratná.

Daně z prodeje patří k vůbec nejstarším daním na světě. Proč zatím není prodej dat daněn? Protože ohodnotit osobní údaje není zrovna lehké. Mnoha firmám, které se věnují podnikání na internetu, slouží naše osobní údaje hlavně k obchodním účelům, případně zůstávají „uzamčená“ v souboru, až je budou marketéři potřebovat, například kvůli nové kampani.

Existuje rozdíl mez společnostmi, jimiž naše údaje „protékají“, jako jsou různí poskytovatelé internetu, v České republice jsou to například společnosti UPC, T-Mobile nebo O2, a mezi společnostmi, které poskytují platformy typu Facebook nebo Twitter.

Pokud uvažujeme o zdanění zisku z obchodování s osobními údaji, je tady ještě jedna rovina – naše osobní údaje jsou nehmotné. Zkusíte si je představit jako něco, co má tvar a hmotnost, třeba jako auto? Najednou je to jiné, že? Své auto přece také nedáte jen tak k užívání někomu druhému, aby na něm vydělával, a vy jste z takového byznysu neměli ani korunu.

Představte si teď ještě jinou situaci. Vaše osobní údaje, pokud bychom jim dali fyzickou podobu, jsou „zaparkované“ na milionech pevných disků v rozlehlých budovách v dobrých klimatických podmínkách. A ve chvíli, kdy je marketéři potřebují, tak po nich sáhnou a použijí je. Nejčastěji k tomu, aby zvýšili své prodeje nebo zlepšili své produkty. Například společnost Google analyzuje naše vyhledávání (chování skutečných lidí na internetu), aby vytvořila umělou inteligenci, která bude dobře zvládat přepisy, překlady, nebo dokonce sama řídit auto.

Nakolik budou tyto nové technologie výnosné, to zatím neví ani samotný Google. Jenže naše osobní údaje neslouží jen k inovacím. Velkým byznysem jsou cílené reklamy, které inzerenti vytvářejí právě na základě našich osobních údajů. Možná jste už někdy zažili ten zvláštní pocit, kdy jste do vyhledávače zadali klíčové slovo, třeba spojení „nová sedačka“, a ještě nějakou dobu poté vám všude v postranních reklamních sloupcích vyskakovaly reklamy na sedací soupravy.

Aby poskytovatelé platforem mohli vytvořit přesnou cílenou reklamu, potřebují nás znát – čím více dat a údajů o nás mají, tím lépe reklamu zacílí. Existují i společnosti, které naše osobní údaje prodávají „datovým makléřům“, ti je sdružují, analyzují a prodávají je inzerentům.

Miliony z osobních údajů

Je to právě odvětví zprostředkování dat, které by mělo být daněno. Společnosti z této branže existují jen pro to, aby shromažďovaly naše osobní údaje a nakládaly s nimi jako s komoditou – obchodovaly je.

Pro ilustraci několik čísel. Odvětví zprostředkování dat vydělává v USA přes 150 miliard dolarů ročně, výnosy zde rostou velmi rychle, takže v roce 2018 by částka měla narůst na 250 miliard dolarů. Drobné zdanění, například ve výši kolem 0,8 procent, by Spojeným státům přineslo do státní pokladny asi 2 miliardy dolarů ročně.

Velmi malé zdanění některých odvětví přitom už úspěšně funguje. Během posledního desetiletí vlády deseti zemí, včetně Chile, Francie nebo Nigeru, zdanily letenky (daně se lišily podle cestovní třídy) a získaly 1 miliardu eur. Peníze použily například na financování boje proti AIDS nebo malárii.

Abychom ale pro příklady nechodili na druhý konec světa, v Rakousku uvažovala vláda o uvalení daně z přidané hodnoty na velké datové transakce mediálních domů, které využívají osobní údaje. Co ji zastavilo, byly nejasnosti ohledně přidělování fixních hodnot těmto transakcím.

Považujete pořád své jméno, telefon a e-mail za svůj osobní údaj? Je váš, ale také není. Každý z nás s ním obchoduje na internetu. Potíž je, že většina z nás z těchto transakcí nemá ani korunu.

Nerovnosti a nevyváženosti, které vznikají mezi námi, uživateli, a velkými společnostmi, jež s daty včetně osobních údajů obchodují, bychom měli čelit.

Finance, vybrané z daní z prodeje osobních údajů, by mohly obchodní nerovnováhu vyvážit. Lze je použít například na lepší zabezpečení internetu nebo na zvýšení internetové gramotnosti.

Mgr. Eva Škorničková, www.gdpr.cz

Chraňte svá data pomocí dvoufaktorové autentizace

stickypassword logoZvyšte zabezpečení svých dat zapnutím dvoufaktorové autentizace (2FA). Po aktivaci této bezpečnostní funkce budete pokaždé, když budete odemykat Sticky Password pomocí svého Hlavního hesla, vyzváni ještě k zadání dodatečného unikátního bezpečnostního kódu.

Co je dvoufaktorová autentizace?

ObrazekDvoufaktorová autentizace (2FA) je použití dvou rozdílných informací pro přihlášení – každá z nich z jiného nezávislého zdroje. Požadavek na další prvek nutný pro přihlášení zvyšuje zabezpečení, protože pravděpodobnost současného prolomení více nezávislých zdrojů je velmi malá.

V praxi to znamená, že váš účet je ještě lépe zabezpečen, protože pokud by útočník získal přístup k vašemu hlavnímu heslu, je velmi nepravděpodobné, že bude mít současně fyzicky k dispozici i váš chytrý telefon, který je spárován s 2FA aplikací.

Požadavky na aktivaci 2FA

  • Je nezbytné mít nainstalovanou poslední aktualizaci Sticky Password na každém zařízení připojeném k vašemu účtu StickyAccount. Zařízení se starší verzí aplikace Sticky Password nebudou schopna odemknout databázi hesel zabezpečenou pomocí 2FA.
  • Zapnutí funkce 2FA musí být provedeno z aplikace Sticky Password nainstalované na počítači s operačním systémem Windows nebo Mac. Po prvním zapnutí pak bude následně funkce 2FA automaticky zapnuta během synchronizace i na všech vašich dalších zařízeních připojených k vašemu účtu StickyAccount (Windows, Mac, iOS, Android).
  • Pro aktivaci 2FA je nezbytné nainstalovat aplikaci Google Authenticator (GA) na vaše mobilní zařízení. GA je aplikace, která bude generovat bezpečnostní kódy, které budou druhým faktorem při přihlašování do aplikace Sticky Password. GA je dostupná pro Android a iOS.

Pokud je funkce 2FA zapnuta, bude pro každé odemčení databáze hesel vyžadováno připojení k internetu.

-LiM